Spát osm hodin každou noc znamená spát 8 hodin, nikoliv ležet 8 hodin v posteli a spát 4. Také to neznamená spát 4 hodiny v noci a 4 odpoledne. Znamená to spát osm hodin v kuse. Nevadí když se vzbudíme abychom šli na záchod nebo užili lék pokud opět usneme a celkově spíme 8 hodin. Někteří lidé mají o něco kratší spánkovou potřebu a stačí jim 7 až 7 1/2 hodiny spánku, ale většina lidí potřebuje 8. Když chcete vědět kolik hodin potřebujete vy, prostě si nenatáhněte budík a uvidíte po kolika hodinách se spontánně vzbudíte. Když se vzbudíte po 4 nebo 6 hodinách, tak za sebou máte jen 2 nebo 3 cykly REM spánku, takže si lehněte zpátky do postele a dospěte se na 8 hodin.

Pravidelná doba spaní a probouzení se navíc vyplácí proto, že je v souladu s vaším vlastním 24hodinovým biorytmem, kterého centrum je v suprachiazmatickém jádře. 24hodinový biorytmus vám pomůže snáze usnout a vstávat ve správnou dobu. Po každém cyklu REM spánku (který trvá asi 2 hodiny) jste na pokraji vzbuzení. Jakékoliv vyrušení vede ke vzbuzení – nutkání k močení, bolest, pocit tepla nebo chladu atd. Nastavte si své prostředí tak, abyste měli těchto vyrušujících faktorů co nejméně. Zvlášť nepříhodným důvodem k probuzení je bolest, protože navíc zvyšuje pocit stresu a tím i tendenci k tloustnutí. Pokud berete léky proti bolesti, zkuste si vzít před spaním lék, jehož účinek vám vydrží až do rána.

REM fáze spánku je pro hubnutí zvláště důležitá, protože v této fázi se do krevního oběhu uvolňuje leptin. Protože hlavní část REM spánku nastává až když za sebou máte nejméně 3 spánkové cykly, spát méně než 8 hodin znamená, že se vám v noci vytvoří mnohém méně leptinu. Studie ukázaly, že když spíte jen 4 hodiny místo 8, hladina leptinu poklesne o 40%. Důsledkem je, že příští den budete mít větší hlad a tudíž i pomalejší metabolismus. Pokud trpíte spánkovým apnoe, musíte jej léčit. Neléčené nebo přetrvávající spánkové apnoe vám neumožní dostatek REM spánku a tím sníží vaši hladinu leptinu. Znamením dostatečného REM spánku je když si po vzbuzení pamatujete dlouhé a detailní sny.

Pozn. překladatele: Pro další čtení doporučuji svůj článek o možnostech seřízení biorytmu spánku (vnitřních hodin)