Obezita je snad nejrozšířenější zdravotní problém dnešní civilizace. Ačkoliv je tak častá, panují o ní mnohé mylné názory, které se pokouším uvést na pravou míru tím, že zde prezentuji tzv. Burstainovu metodu boje proti nadváze (Burstainovu dietu) sestavenou jedním z předních současných amerických internistů, MUDr. Toddem Burstainem.

Tento web není rozsáhlejší než kratší brožura nebo delší leták. Ale po jeho přečtení budete chápat minimálně následující základní fakta o nadváze:
  • Obezita není pouhý kosmetický problém. Je to nemoc, která tělu škodí z mnoha důvodů. Když budete nadváhu ignorovat, zaplatíte za to zdravotními důsledky. Léčba následků obezity bez odstranění příčiny je jako lepit náplast na ránu která se nezhojí.
  • Neznalost fyziologie nadváhy v minulosti vedla sérii neúčinných dietních doporučení, jejichž výsledkem byla akceptace tloušťky jako problému, s kterým se nedá nic dělat. Tento závěr je nesprávný. Obezita je léčitelná. Léčebný systém vedoucí k dlouhodobé redukci váhy existuje.
  • Nadváhy se nezbavíme tím, že budeme jíst malé porce 5 až 7krát denně, jak se ještě donedávna doporučovalo, ale tím, že budeme vědecky chápat proč a jak vzniká pocit hladu a tuto znalost při dietě aktivně využijeme.

V udržování tělní hmotnosti hrají důležitou roli hormony

Výzkum ukázal, že existují dva důležité hormony: leptin (objevený v r. 1994), který monitoruje tukové zásoby organismu, a ghrelin (čti "relin", objevený v r. 1999), který způsobuje pocit hladu.

Leptin
Leptin (zdroj: commons.wikimedia.org)
Ghrelin
Ghrelin (zdroj: commons.wikimedia.org)

Ghrelin a leptin, podobně jako protichůdné síly jin a jang, společně udržují naši váhu na stanovené úrovni. Ve vědeckém lékařství máme pro rovnováhu jiné slovo: homeostáze.

Hormonální rovnováhu naše tělo zakouší když máme normální tělesnou hmotnost, dostatek spánku, pravidelné cvičení a když netrpíme stresem, depresí ani chronickou bolestí. Za těchto okolností naše regulace hladu, sytosti a látkové proměny funguje normálně. Stabilní 24hodinový biorytmus nás posiluje a chrání před nemocí. Když však dojde k narušení rovnováhy ghrelinu a leptinu nevhodnou dietou nebo škodlivými vlivy prostředí, výsledkem je nekontrolovatelný hlad a následná obezita, která zpětně ještě více narušuje naši fyziologickou homeostázi. Ti, kteří vědí co to jsou problémy s nadváhou, jistě uznají že jakmile se stabilní váha naruší, je velmi těžké ji získat zpět.

Ovládat pocit hladu je těžké, ale nikoliv nemožné

Naše tělo je přirozeně evolučně adaptované tak, aby nás chránilo před podvýživou a hladověním. Lidský druh má ve své evoluční historii rozsáhle zkušenosti s nedostatkem potravy. Jsme vybaveni velice chytrými mozkovými mechanismy dbajícími o dostatečný přívod živin. Stejně silnými zábranami proti tloušťce nás evoluce vybavit neráčila. (Pozn. překladatele: Vždyť donedávna byla nadváha v Evropě módní. V některých částech Afriky ještě dnes nevěsty před svatbou řádně vykrmují, zatímco v Jižní Americe jsou zejména díky černým konzumentům vypasené dívky svůdných tvarů trvale ideálem krásy.)

Zdraví lidé tudíž nemají schopnost pocit hladu vůlí dlouhodobě potlačovat. Po určité době násilné redukční diety naše vůle selhá a my se po několika dnech či týdnech přejídání vrátíme do stejné nebo horší situace. Avšak budeme-li dodržovat určitý režim životosprávy, můžeme pocit hladu při redukční dietě omezit ještě předtím než vznikne. Nebo aspoň udělat z nesnesitelného hladu zdravou chuť k jídlu která nevede k přejídání.

Informace které zde najdete pocházejí z vědeckých zdrojů a jejich cílem je abychom se naučili respektovat přirozenou hormonální regulaci hladu a sytosti. Doufám, že jejich pochopení vám umožní dlouhodobé udržení zdravé životosprávy a normální váhy. Protože hormony hladu a sytosti jsou ovlivňovány i spánkovým režimem, je nedílnou součástí zdravé životosprávy i zdravé spaní a pravidelný denní rytmus.

Burstainova metoda

MD. Todd Burstain

MUDr. Todd Burstain (linkedin, píše se s "a", nikoliv s "e"), patří na seznam 18 špičkových amerických internistů U.S. News & World Report. I když o různých seznamech špičkových odborníků mám obecně nízké mínění, po přečtení textů Todda Burstaina (které jsem upravil pro české poměry) okamžitě poznáte, že se jedná o oduševnělého odborníka, který drží krok se současným stavem medicíny a jeho povolání je pro něj koníčkem. Dal si tu námahu pro nás nová dietní pravidla sepsat, tak se prosím vás radami tohoto výjimečného lékaře řiďte.

Burstainova metoda je založená na vědeckém pochopení humorální a nervové regulace pocitu hladu a sytosti a na snaze udržet i při účinné dietě hormony hladu a sytosti v rovnováze. Své zásady Dr. Burstain sumarizoval do sedmi klíčových bodů, které lidem s nadváhou dávají opravdovou šanci k trvalému dosažení zdravé hmotnosti těla. Nepsanou zásadou je přitom to, že se při dietě nesmíme snažit o nemožné. Různí lidé mají různé typy postavy. Když si náš hypotalamus myslí, že máme vážit 80kg, zatímco naše mozková kůra má zájem o váhu 60kg, tak Burstainova metoda nám pomůže k tomu, abychom se s hypotalamem dlouhodobě dohodli aspoň na těch realistických 70kg místo 90kg, kde bychom mohli skončit po bezcitně vedené dietě.

Pozn. překladatele: Jako biolog-nelékař jsem Burstainova pravidla doplnil tím, co vím o léčivých rostlinách s účinkem proti obezitě. Článek si pečlivě přečtěte abyste nepadli za oběť šarlatánům prodávajícím zaručené přírodní přípravky na zhubnutí.